« Home

Sekalung Budi


Lorong Ter-Babas...

Sebuah kumpulan rock yang telah menggegarkan arena muzik rock di UTM Skudai. Sering membawakan lagu2 rock popular tanah air daripada kumpulan2 rock lagend seperti Search, Wings, Lefthanded, Sweet Charity, dan sebagainya...

Sejarah Penubuhan...

sjarah penubuhan lorong terbabas adalah sangat menyayat hati dan pilu kerana pada mulanya, kami lahir dari sebuah kumpulan yang agak terkenal di UTM Skudai iaitu HOUDINIX...
Gambar diatas adalah line up terakhir houdinix sebelum kami berpecah belah, retak, reput...
Dari kiri, Azri(Bass), Nuar(Drummer), Ninja (harmonica, keyboard), Nazri (vokalis), Fami (lit), Shukran (rythm).....Semasa bersama dalam satu kumpulan, houdinix telah berjaya merakamkan beerapa demo...kami dah jual, tapi duit tak nampak sebab bdk2 ni jual pastu duit masuk kocek (termasuk aku sekali)...:)

Houdinix juga telah berjaya dalam beberapa pertandingan battle di sekitar jb, kl, shah alam, dan yang pasti dalam UTM...ha ha..cam xder band lain la pulak..Tetapi, kusangka hujan sampai ke malam rupe2nyer, hujan turun makin lebat dan akhirnya banjir melanda...Houdinix berpecah secara baik akibat masalh peribadi beberapa ahli kumpulan...macam2 lah masalah...masalah pompuan lah, duitlah, lagulah, aku pun tak tau lah....

akhirnya, berpecah dan tertubuh lah sebuah band yang pada masa tu, budak2 ni letak nama Lorong Ter-Babas jer....dan kisah band ini sangat menarik...nantikan pada masa akan datang!





wua... dah ada blog syot...

peh.. mantap.. x lame lagi fanbase bole grow..

peh..ada blog sehh.... sal xwat myspace?
better for music group ya?

blog rock band,tapi cerita sedih..
ape ni beb..mengharap simpati ke...

gud music..upgrade sket showmanship.gud luck-fireflaker

bila tgk cliff button yg tinggi dalam metallica,baru aku ingat panjang (bassist),paling tinggi dalam LTB.Terima kasih kepada pengalaman pahit houdinix.Macam kisah Metallica dan Megadeth pun ada hahaha. LTB band yang pentingkan sepakatan, gitar works yang menarik, vokal yang mantap. Masih dipengaruhi muzik search dan lefthanded. Houdinix pula mantap kreatif songwriter Fahmi,dah banyak produce lagu, dalam pertandingan battle ,banyak memihak ke LTB, but Houdinix dah byk buat lagu sendiri yang ada comercial value.Saya pun belum tahu yang LTB akan buat lagu sendiri,dan bertanding menggunakan lagu sendiri,apa keputusannya ?
Yang penting disini ialah semangat setiakawan dalam LTB, (Houdinix macammana ?) Sebagai seorang insan yang lemah, saya melihat pengalaman pahit houdinix adalah satu guideline kepada LTB untuk maju dalam bidang muzik,haha,sekali LTB perlu berterima kasih kepada Houdinix.Baru -baru ni melihat mereka makan bersama,mereka masih lagi kawan, yang penting menghormati prinsip masing-masing. Muzik tak boleh paksa,takut anda yang merana. So for LTB ,cari cepat identiti kamu semua,please come out with new songs,anda pasti boleh pergi lebih jauh.Jgn syok main lagu orang je ...hahaha .Kepada syukran, atitude masih kurang menonjol,sebabtu kalah ngan besut,gitaris terbaik asean beat.Besut ada attitude yang bagus masa perform,disebalik skill gitar yang baik,hahaha.Mungkin lepas ni nak dengar pulak solo bass dari panjang.Panjang pun dah makin power hahaha.Halatuju LTB selepas grad ? tanya LTB sendiri, sekali lagi mereka berterima kasih kepada HOUDINIX atas pengalaman pahit dalam HOUDINIX. Hahahhaha

LTB: a'kum bloggers sume.. first skali, nk ucap jutaan time kaseh atas sume komen2 yg membina mahupun memusnah.. harap lebih ramai lagi yg akan memberi feedback.. kami terima seadanya.. fyi, sememangnye kami menghargai Houdinix dari dahulu lagi.. x pernah sekali pun kami anggap pengalaman bersama Houdinix sebagai pahit ataupun pilu, sebaliknya kami anggap sume itu lah yg mendewasakan kami.. Ucapan terima kaseh drpd LTB sendiri kepada Houdinix di atas kenangan2 kite bersama.. Psl lagu sendiri pula, kami maseh belum ade plan utk compose original track, sbb mmg tgh syok gile babi jam lagu2 lagenda rock kite.. Bukan ape, kami sedar kami maseh lagi setahun jagung dlm dunia muzik ni, tu pun x sengaje, kalo ikutkan hati, nak jam2 release tension aje.. tp in da future, kalo ade rezeki main lagu sendiri, insyaAllah kami akan cube.. Kalo ade komposer2 kat luar sane yg sudi tuliskan lagu utk kami pun, kami alu2 kan.. heh.. ape2 pun, same2 la kite bersaing secare sihat, lagu sendiri ke lagu org ke, asalkan sume org terhibur, kan dah memadai.. itu lah tujuan utama lorong terbabas.. nk entertain org sambil memperjuangkan muzik rock kapak melayu tanah air yg semakin hanyut ditelan zaman.. Khas buat pengunjung2 blog kami, skali lagi kami kalungkan perghargaan di atas masa yg anda luangkan.. dan sebagai penutup, kami minta tolong jgn salah faham, kami tiada ape2 masalah dgn Houdinix, dan kalo boleh x perlu la compare dgn metallica-megadeth, sebab x same langsung ceritenye.. last skali, kami harap n kami plan kalo bole nk perform dengan sume band2 yg ade kat luar sane, n bukan dgn Houdinix aje.. Sekian dulu buat mase ni, jumpe lagi di masa akan dtg.. Kalo ade lagi, pendapat, komen, idea, cadangan, ilham, dll, sila lah utarakan ye.. orait, rawk steady, rawk cintakan keamanan..

panjangnye :D

apa apa hal pon, aku dan member member aku rasa seronok kalo tengok korang jamming/perform. tak kira lah korang bawak lagu siapa. at least kami rasa terhibur :)

akum dan selamat sejahtera semua! firstly nk ucap tahniah la kat LTB sbb dpt 3rd place dlm asian beat johor yang lepas. sebuah blog yang cukup menraik. berdasarkan kisah pengalaman yang ada dlm blog nih, nmpk lah usaha dan susah payah korg bersama akhirnya membuahkan hasil. tapi saya xfhm kenapa ade pihak yg mempersoalkan isu lagu sendiri atau lagu orang. isu ni x spttnya timbul sbb bg pendengar muzik bukan lagu originality or cover yang mereka mahukan. mereka cuma mahu mendengar performance dan kualiti yang ingin pemuzik sampaikan. kalaulah satu band tu ade 100 lagu, tp kalau hasilnya kurang memberansangkan x guna juga. artis2 kita buat lagu bukan nya sekejap, 2 tiga tahun juga kot br la kelua album. bukan ape, saya di sini menyampaikan pendapat saya sendiri. dan mungkin pendapat ini x betol or salah. jadi sebagai manusia, kita haruslah tegur menegur dengan cara yang baik dan sesuai agar mesej yang ingin di sampaikan jelas. kepada LTB jangan mudah percaya dengan kabar2 angin. korg juga harus profesional dlm menghadapi dugaan yang dtg. sumua itu adalah untuk menambahkan pengalaman dan mendewasakan korg suma. akhir kata, maju lah muzik demi negara, bukan untuk menunjuk2 atau nk cari publisiti aje. k terima kasih.

Post a Comment

Previous posts

Kotak Menjerit!!